Ягодите могат да помогнат срещу деменция и депресия


Американски учени установиха, че ежедневната порция ягоди може да подобри настроението, да смекчи симптоми на депресия и да намали проблеми, свързани с паметта у хора на средна възраст, съобщи в. "Дейли експрес". За целта е необходимо ягодите да се всеки ден в менюто 12 седмици.
"Деменцията е общ термин, който включва много различни заболявания, като за тях няма лекарства. Не е ясно кога и дали изобщо ще има ефективна терапия.  Превенцията и смекчаването на последиците от нея чрез избор на храна и начин на живот понастоящем е най-добрият подход, с който разполагаме", казва професор Робърт Крикорян от Академичния здравен център на Университета в Синсинати, Охайо.
За изследването специалистите са наблюдавали петима мъже и 25 жени.
Едната група е получила ягодов прах, приготвен от цели плодове, които са били нарязани, лиофилизирани (замразени и изсушени) и смлени. Втората група е получила контролен прах, създаден така, че да има същия вид, вкус и въглехидратно натоварване като ягодовия прах.
Дневните порции са били запечатани в пакети, всеки от които е съдържал 13 грама ягодов прах. Това се равнява на около една чаша ягоди.
След 12 седмици участниците, на които са давани ягоди на прах, са допускали по-малко грешки при изпълнение на задача за научаване на списък с думи. Освен това те са отчели по-ниски нива на депресивни симптоми.
Професор Крикорян добави: "Нашите открития вероятно се дължат на противовъзпалителното действие на антоцианините, съдържащи се в ягодите. Искахме да работим с население на средна възраст и с наднормено тегло, тъй като се смята, че деменцията се развива в продължение на десетилетия. Освен това възпалението вероятно допринася за метаболитни разстройства като затлъстяване, преддиабет и диабет тип 2. 
Ягодите са много полезни, защото една чаша от тях осигурява 100 процента от препоръчваната дневна доза витамин С. Те съдържат също полезните за сърцето фолати, калий, фибри, фитостероли и полифеноли. 
Резултатите от изследването са публикувани в сп. "Нютриънтс".

София

20-ият „Световен театър в София“ започна с „Буря“ на бързи обороти

Впечатляващо начало и силна визуална образност. Отличен светлинен дизайн. Висока актьорска енергия. Чувство за игра и театрална свобода. Смел и...

Ню Йорк

Учени от САЩ използват движенията на човешката ръка за обучение на роботи

Учени от Масачузетския технологичен институт (MIT) разработиха устройство с изкуствен интелект, което може да превръща движенията на човешката ръка в...

Лос Анджелис

Ник Райнър иска да получи средства от семейния доверителен фонд за своята съдебна защита

Ник Райнър, син на режисьора Роб Райнър, е поискал да получи средства от семейния доверителен фонд, създаден от родителите му,...

Тюпълоу

Млади изпълнители почетоха Елвис Пресли на фестивал в родния му град

Деца и тийнейджъри взеха участие в конкурс за млади изпълнители, посветен на Елвис Пресли, в рамките на ежегоден фестивал в...

София

Книгата „Бурни години“ на Кирил Христов е излязла преди 110 г., но съдържа изключително актуални елементи, каза издателят Дамян Яков

Книгата „Бурни години“ на Кирил Христов е излязла преди 110 г., но съдържа изключително актуални елементи, каза издателят Дамян Яков...

София

Над 150 ученици заминават за космическия лагер по модел на НАСА в Турция с рекорден брой стипендии

Исторически успех за българското STEM образование отбелязва тазгодишната кампания за международния космически център Space Camp в Измир, Турция. Общо 150...