Проучване опроверга твърдение, че хората с киселинен рефлукс са изложени на по-висок риск от рак на хранопровода


Мащабно шведско изследване опроверга общоприетото схващане, че повечето хора, страдащи от хроничен киселинен рефлукс, са изложени на по-висок риск от развитие на рак на хранопровода, съобщи ЮПИ.
„Предишни проучвания показват, че пациенти с повтарящи се симптоми на киселинен рефлукс, са склонни да развият рак на хранопровода“, каза водещият изследовател д-р Даг Холмберг, изследовател в Каролинския институт в Стокхолм. „Установихме, че тези лица са били изложени на същия риск от рак като останалото население“.
Отдавна се смята, че хроничният киселинен рефлукс, известен също като гастроезофагеална рефлуксна болест, повишава риска от рак заради възможността от нараняване на лигавицата на хранопровода, обясни Холмберг.
Според специалисти по-голямата част от пациентите, страдащи от заболяването, имат нормална лигавица без никакви признаци на нараняване.
За целите на проучването, научният екип анализира информация от Националния здравен регистър за две групи пациенти в Швеция, Дания и Финландия. Участниците получават лечение за гастроезофагеален рефлукс между 1987 и 2019 г.
Първата група включва повече от 285 000 мъже и жени, които страдат от киселинна рефлуксна болест. Втората група наброява приблизително 200 000 пациенти, които са получили наранявания на хранопровода в резултат на заболяването.
Учените наблюдават и участниците в продължение на периоди до 31 години. Случаите на рак на хранопровода са сравнени с честотата на заболяването при общото население за същото време.
Сред втората група изследователите констатират повишен риск от рак на хранопровода, но не откриват индикация за по-голяма възможност от поява на заболяването сред участниците без наранявания на хранопровода, с изключение на „много умерено“ повишение при жените.
„Не мисля, че има голямо значение клинично“, каза Холмберг. „Рискът от рак на хранопровода при жените е изключително нисък, като около 85% от всички тумори се развиват при мъжете. И тъй като увеличението на риска е много умерено, не е необходимо по-нататъшно наблюдение“.
Според Кони Дикман, консултант по храните и храненето в Сейнт Луис, ако резултатите от шведското проучване са точни, е възможно вече да не са необходими рутинни ендоскопии, след като първоначално изследване потвърди, че хранопроводът на пациента няма признаци на увреждане.

Мелбърн

Изследване в Австралия свързва продължителното използване на социални мрежи с влошено психично здраве при тийнейджърите

Тийнейджърите, които прекарват по два или повече часа дневно в социалните мрежи, са изложени на по-висок риск от депресия и...

Български ветеринарен съюз: Аквафотомиката обедини науката в полза на човека, животните и природата в София

Над 250 учени, академици и експерти от България и Япония търсиха нови решения за здравето, диагностиката, храненето, земеделието и красотата...

Токио

Японската ракета H3 се завърна в експлоатация след неуспешния старт през декември 2025 г.

Японската ракета H3 беше изстреляна успешно днес, отбелязвайки завръщането си към полети след неуспешната мисия през декември миналата година, предаде...

Бургас

Писателката Вивиана Асса представи новата си книга „Аврамовия мост" в родния Бургас

Журналистката и писателка Вивиана Асса представи в Бургас новия си роман „Аврамовият мост“. Премиерата в родния ѝ град изпълни вчера...

Плевен

В Медицинския университет в Плевен се обучават 1563 чуждестранни студенти

В Медицинския университет в Плевен се обучават 1563 чуждестранни студенти. От тях 38 учат на български, а останалите - на...

Вашингтон

Певицата Ариана Гранде поиска Белият дом да спре да използва нейна музика за политически цели

Американската поп звезда Ариана Гранде призова администрацията на президента Доналд Тръмп да спре да използва нейна музика за популяризиране на...