Захарните напитки са свързани с милиони случаи на диабет и сърдечни заболявания, показва проучване


Консумацията на подсладени със захар напитки е причина за около 2,2 милиона нови случая на диабет тип 2 и 1,2 милиона нови случая на сърдечни заболявания в световен мащаб годишно, сочи проучване, цитирано от ЮПИ.
Бързото усвояване на сладките напитки води до повишаване на нивата на кръвната захар с минимална хранителна стойност. С течение на времето редовният прием води до увеличаване на теглото, инсулинова резистентност и множество метаболитни проблеми, свързани с диабет тип 2 и сърдечни заболявания – двете водещи причини за смърт в световен мащаб, отбелязват изследователите.
„Разбирането на вредата за здравето от подсладените със захар напитки във всяка страна по света е от решаващо значение при информирането за необходимостта от целенасочени действия“, каза пред ЮПИ ръководителят на изследването д-р Дариш Мозафариан.
„Нашите резултати подчертават обхвата на тази глобална криза в общественото здраве. Представителите на обществеността, индустрията и правителствата трябва да обърнат внимание и да предприемат приоритетни действия“, допълва д-р Мозафариан, който е кардиолог.
„Установихме, че подсладените със захар напитки причиняват много големи вреди, но реакцията на обществото е слаба“, добавя той. 
Изследователите установяват, че в развиващите се страни броят на случаите е особено обезпокоителен. Подсладените със захар напитки са причина за над 21% от новите случаи на диабет в Африка, на юг от Сахара. А в Латинска Америка и в Карибския басейн те са допринесли за почти 24% от новите случаи на диабет и за над 11% от новите случаи на сърдечносъдови заболявания.
В Колумбия над 48% от всички нови случаи на диабет се дължат на консумацията на сладки напитки, а в Мексико този прием е свързан с почти една трета от новите случаи на диабет. 
С развитието на страните и увеличаването на доходите достъпността и желанието за консумация на сладки напитки се увеличава, казват изследователите. Те апелират за провеждането на кампании за обществено здраве, регулиране на рекламата на сладки напитки и данъци върху тях.
В Мексико например – страната, в която се наблюдава едно от най-високите нива на консумация на захарни напитки на глава от населението в света, въведе данък върху тези напитки през 2014 г. Досега това е помогнало за намаляване на потреблението, особено сред хората с по-ниски доходи.
Подкрепата за това изследване идва от фондация „Гейтс“, Американската асоциация за сърдечни заболявания и Националния съвет за наука и технологии в Мексико.
Изследването е публикувано в списание Nature Medicine.

Шумен

Регионалните медии намаляват и в Шумен тази тенденция е силно изразена, каза Катерина Петрова, главен редактор на Радио Шумен

Регионалните медии намаляват в Шуменския регион и в Шумен тази тенденция е силно изразена, каза Катерина Петрова, главен редактор на...

Перник

Регионалните медии запазват значимата си роля, въпреки конкуренцията на социалните мрежи, смятат журналисти от Перник

Регионалните медии от Перник продължават да бъдат важен източник на достоверна информация за местните общности, въпреки засилващата се конкуренция от...

Русе

Русенският куклен театър подготвя премиерата на спектакъла "Дядовата ръкавичка"

Трупата на Кукления театър в Русе подготвя премиерата на спектакъла "Дядовата ръкавичка" - по едноименната творба на Елин Пелин. Драматизацията...

Силистра

Недостигът на кадри и финансирането на регионалните медии бяха сред темите на дискусия за бъдещето на регионалните новини в Силистра

Трудностите пред регионалните медии, недостигът на журналистически кадри и ограничените възможности за устойчиво финансиране бяха сред основните теми, обсъдени по...

Враца

Благотворителна изложба „Ръка, водена от чувства“ бе открита в Младежкия дом във Враца

Благотворителна изложба „Ръка, водена от чувства“ бе открита в Младежкия дом във Враца. Картините в нея, изработени с въглен, са...

Пловдив

В Пловдив обсъдиха ролята на България в европейските културни маршрути на Съвета на Европа

Участието на България в сертифицираните културни маршрути на Съвета на Европа беше сред основните теми на първия панел от Националното...