Диета, която ограничава приема на свръхпреработени храни, не е непременно здравословна


Диета, която ограничава яденето на свръхпреработени храни, не е автоматично здравословна, сочи изследване, цитирано от ЮПИ.
Резултатите от изследването са представени на годишната среща на Американското дружество по храненето в Чикаго. Учените са сравнили два типа меню. Първото е с минимално преработени храни, а второто е фокусирано върху разнообразието, което предлага преработената храна. 
Храните от първата група са двойно по-скъпи и срокът им на годност е три пъти по-кратък. Те обаче не предлагат добавена стойност. 
Експериментът показва, че и преработената, и непреработената храна може да има ниска хранителна стойност, каза проф. Алън Ливайн от университета в Минесота пред ЮПИ. Възможно е човек да консумира некачествена храна дори когато избира непреработена такава. За спазването на здравословна диета са необходими повече критерии при избора на продуктите, каза водещият автор на изследването Джули Хес. 
За целите на изследването авторите са търсили отговор на въпроса "Може ли да се храните нискокачествено с непреработена храна?" За да намерят отговор, те са съставили меню, 20 процента от чиито калории идват от свръхпреработени храни. Второ разработено меню предлага 67 процента от калориите с източник свръхпреработена храна. Индексът на здравословно хранене и на двете менюта е 43-44 от 100 точки. 
Менюто с по-малко преработена храна струва 34,87 щатски долара дневно за един човек, а това с повече преработена храна е на стойност 13,53 щатски долара. 
Някои пакетирани храни, възприемани като непреработени, могат да бъдат смятани за свръхпреработени - например готовото неподсладено ябълково пюре, ултрафилтрираното мляко, течните яйчени белтъци, някои марки стафиди и консервираните домати. 
Свръхпреработените храни се свързват със затлъстяване и хронични заболявания, тъй като съдържат много добавена захар, мазнини и изкуствени добавки и имат ниска хранителна стойност. Те са разработени, за да предлагат удобен и достъпен източник на калории и да предотвратят недохранването, казват авторите на изследването. Нарасналата популярност на този тип продукти се дължи на вкусовете на потребителите и предпочитанията им към храна, готова за консумация или лесна за приготвяне. 
Диетолозите съветват за замяна на свръхпреработените храни с пресни продукти и такива с действителна хранителна стойност. Изследването показва, че преработката не е единственият критерий за изчисляване доколко е полезен даден продукт.

Кюстендил

В Кюстендил бе открито 20-ото издание на Международния фолклорен конкурс „Пауталия“

В Кюстендил бе открито 20-ото издание на Международния фолклорен конкурс „Пауталия“. Заявки за участие в тазгодишното издание на конкурса са...

Разград

Проф. Вера Бонева определи книгата на Иво Стоянов за Георги Попов като значим исторически труд

Книгата на Иво Стоянов „Битоописанието на Георги Атанасов Попов и неговото време“ представлява исторически разказ, който успешно свързва съдбата на...

София

Младите се осмелиха да споделят своя глас в „Словото, което оживява“, каза Виолета Янушева, председател на Асоциация „Българска словесност“

Младите хора се осмелиха да споделят своя глас в „Словото, което оживява“, каза Виолета Янушева, председател на Асоциация „Българска словесност“,...

Кейп Канаверал

Компанията "Спейс Екс" изстреля флагманската си ракета "Фалкон 9" преди историческия си дебют на борсата

Компанията „Спейс Екс“ (SpaceX) изстреля своята прочута ракета-носител „Фалкон 9“, която днес е най-използваната в света, малко преди днешния си...

Лос Анджелис

Джейн Фонда ще бъде домакин на честване на Първата поправка, успоредно със събитие, организирано от Тръмп

Докато бойци по смесени бойни изкуства се събират в неделя на Южната морава на Белия дом за мач в клетка,...