Консумацията на повече месо може да намали риска от Алцхаймер при определени групи хора


Възрастни хора, които носят гени, свързани с по-висок риск от Алцхаймер, могат да не усетят очакваното засилване на когнитивния спад, ако консумират сравнително голямо количество месо, пише „Сайънс дейли“. Това е ключовото откритие в ново изследване на учени от Каролинския институт в Стокхолм, публикувано в списание JAMA Network Open.
Генът APOE играе голяма роля при определянето на риска от Алцхаймер. В Швеция около 30% от хората носят генните комбинации APOE 3/4 или APOE 4/4. Сред диагностицираните с болестта на Алцхаймер близо 70% имат един от тези варианти.
Миналата година Шведската агенция по храните преразгледа съществуващите проучвания върху начина на хранене и деменцията и призова за повече изследвания, за да се разбере как консумацията на месо може да повлияе на риска от деменция.
„Проучването работи върху хипотезата, че хора с APOE 3/4 и 4/4 ще намалят риска от когнитивен спад и деменция, като ядат повече месо, основана на факта, че APOE4 е еволюционно най-старият вариант на гена APOE и може да се е появил по време на период, в който нашите предшественици са консумирали повече ястия с животински произход“, казва първият автор на проучването Якоб Норгрен, изследовател в отдела за невробиология, здравни грижи и общество в Каролинския институт.
Учените са проследили повече от 2100 възрастни, които участват в шведското национално проучване за остаряването и грижите – Kungsholmen (SNAC-K). Всички участници са поне на 60 години и не страдат от деменция в началото на изследването. Те били проследявани в продължение на 5 години.
Учените анализирали навиците на хранене, за които участниците сами съобщавали, заедно с измерване на когнитивното здраве, като взимали предвид фактори като възраст, пол, образование и начин на живот.
Сред участниците, които са консумирали по-малко количество месо, при тези с APOE 3/4 и 4/4 имало двойно по-висок риск от развиване на деменция в сравнение с хората, които нямали подобни генетични варианти.
Но този повишен риск не се забелязвал в групата, която консумирала най-много месо. В нея средната консумация била 870 грама месо на седмица при дневен енергиен прием от 2000 калории.
„При тези, които консумирали повече месо, като цяло имало значително по-бавен когнитивен спад и по-нисък риск от деменция, но само ако имали генните варианти APOE 3/4 или 4/4“, казва Норгрен. „Няма достатъчно диетологични проучвания за здравето на мозъка и нашите резултати предполагат, че традиционните препоръки за хранене може да не са от полза за генетично определена подгрупа от населението. За тези, които знаят, че принадлежат към рисковата генетична група, резултатите дават надежда, че рискът може да бъде променен чрез изменения в начина на живот“, казва той.
Учените допълват, че по-ниският дял на обработено месо като цяло е свързан с по-нисък риск от деменция, независимо от генотипа APOE.

Берлин

Бебе хипопотам от берлинския зоопарк беше наречено Брьотхен, продължавайки тенденцията животни да се кръщават на храни

Най-новото попълнение сред хипопотамите пигмеи в Берлин получи името Брьотхен, което на немски означава малко хлебче, като в момента животното...

Варна

Фестивални маршрути биха обогатили културата и туризма на България, казаха експерти на дискусия във Варна

Фестивални маршрути биха обогатили културата и туризма на България. Такова мнение изразиха експерти по време на кръгла маса на тема...

Враца

Лятото започваме с концерт спектакъл, в който връзката между произведенията е любовта, каза Христо Павлов, директор на Симфониета-Враца

Започваме лятото с различен концерт, в който връзката между произведенията е любовта, каза за БТА директорът на Симфониета - Враца...

Стокхолм

Учените не са открили връзка между котките и по-честите астматични пристъпи при децата

Учените не са установили връзка между отглеждането на котки в домакинството и по-честото или по-тежко протичане на астма при деца,...

Пловдив

В Аграрния университет в Пловдив се обучават 58 чуждестранни студенти, от тях 18 са от страни от Европейския съюз

В Аграрен университет (АУ) – Пловдив се обучават 58 чуждестранни студенти, от тях 18 са от страни от Европейския съюз,...

Смолян

Над 700 певци, танцьори и инструменталисти ще се представят на фолклорния фестивал „Цветна плетеница“ в Златоград

Над 700 певци, танцьори и инструменталисти ще се представят на третото издание на фолклорния фестивал „Цветна плетеница“ от 12 до...