Растителните мазнини са по-полезни от маслото, показва проучване, продължило над 30 години


Растителните мазнини имат повече предимства за здравето на хората, които ги консумират в сравнение с маслото, показват данните от голямо проучване, продължило повече от три десетилетия, цитирани от електронното издание Юрикалърт.
Изследването, в което са участвали над 200 000 души, сочи, че растителните мазнини имат по-благоприятен ефект върху потребителите и дори допринасят за намаляване на риска от преждевременна смърт. 
Проучването е направено от специалисти от Масачузетската обща болница, Харвардския университет и Масачузетския технологичен институт. То е публикувано в специализираното издание JAMA Internal Medicine и е представено пред Американската асоциация по сърдечни заболявания. 
Изследователите анализират данни за начина на хранене и здравословното състояние на над 200 000 души, наблюдавани в продължение на повече от 30 години. Те установяват, че по-големият прием на растителни масла, особено соево, рапично и зехтин, е свързан с по-ниска обща смъртност, такава от рак и сърдечносъдови заболявания, отколкото при консумацията на масло. 
"Изненадваща е връзката, която открихме - 17% по-нисък риск от смърт, когато моделирахме замяна на маслото с растителни мазнини в ежедневното хранене. Това е доста голям ефект върху здравето", казва водещият автор на проучването Ю Чжан от Харвардския университет.
Основната разлика между мазнините от животински и от растителен произход е във вида на съдържащите се в тях мастни киселини. Маслото е богато на наситени мастни киселини, а олиото на растителна основа съдържа повече ненаситени. 
В новото проучване са анализирани данни за хранителния режим на 221 054 души. На всеки четири години те отговарят на въпроси, свързани с честотата на консумация на определени видове продукти. Изследователите използват данните, за да изчислят количествата употребени масло и растителни мазнини.
Общият прием на масло включва само този продукт в комбинация с маргарин, масло за мазане, добавяно към храни и хляб, и такова, използвано за печене и пържене в домашни условия. Приемът на растителни мазнини е оценен на базата на данни, предоставени от участниците за употреба при пържене, сотиране, печене и дресинг за салати.
Изследователите също така установяват участниците, които са починали по време на проучването, и причините за тяхната смърт. Използвайки статистически данни за сравняване на смъртността при различните нива на прием на храна, учените констатират, че при доброволците, консумирали най-много масло, има 15 процента по-висок риск от смърт, отколкото при тези, които са употребявали продукта най-малко. За разлика от тях, при хората които са консумирали най-много растителни масла, рискът от фатален изход е с 16 на сто по-нисък от този при другите.
"Хората вероятно ще се замислят, че една промяна на хранителния режим - замяната на маслото със соево олио или зехтин - може да доведе до значителни дългосрочни ползи за здравето", казва д-р Даниел Уанг, доктор на медицинските науки и част от екипа, провел анализа. "От гледна точка на общественото здраве това е значителен брой смъртни случаи от рак или от други хронични заболявания, които биха могли да бъдат предотвратени".
Изследователите също така установяват, че заместването на 10 грама масло на ден (по-малко от една супена лъжица) с еквивалентни калории от растителни мазнини може да намали смъртността от рак и общата смъртност със 17 на сто.
Изследователите се надяват в бъдеще да проучат биологичните механизми и защо тази промяна в хранителния режим има толкова голямо въздействие.

Кюстендил

Предстои второто издание на международния графити фестивал Colors of Kyustendil

Предстои второто издание на международния графити фестивал Colors of Kyustendil, съобщават от общинския отдел „Култура и духовно развитие“. Фестивалът ще...

Пловдив

В Академията за музикално, танцово и изобразително изкуство "Проф. Асен Диамандиев" в Пловдив се обучават общо 26 чуждестранни студенти

В Академията за музикално, танцово и изобразително изкуство (АМТИИ) „Проф. Асен Диамандиев“ в Пловдив се обучават общо 26 чуждестранни студенти,...

София

Центърът „Проф. Иван Дуйчев" се утвърди като водеща научна структура в региона, каза ректорът на СУ доц. Първанов

Центърът за славяно-византийски проучвания „Проф. Иван Дуйчев“ се е утвърдил като водеща научноизследователска структура в България и региона за изучаването...

Пловдив

В Медицинския университет в Пловдив се обучават 2530 чуждестранни студенти

В Медицинския университет (МУ) в Пловдив се обучават 2530 чуждестранни студенти, от които 1100 са граждани на държави – членки...

София

Четиридесет години са достатъчни, за да се утвърди една институция, каза директорът на Центъра „Проф. Иван Дуйчев" проф. Велинова

Четиридесет години за една институция са достатъчни, за да се утвърди, и може би не достатъчно, за да разгърне истинския...

Разград

Общинската програма „Еколято 2026“ в Разград ще ангажира близо сто деца с екологични и образователни дейности

Общинската програма „Еколято 2026“ в Разград ще ангажира близо сто деца с екологични и образователни дейности. Инициативата се организира за...