ТПС: Намаляването на броя на пчелите е свързано с небалансирани диети, откриха израелски учени


Израелски изследователи откриха важна връзка, която обяснява как хранителният баланс на пчелите влияе пряко върху способността им да хранят ларви и да поддържат здравето на колонията. Откритията се очаква да послужат на учените, които работят за обръщане на тенденцията за намаляване на популацията на пчелите, предаде израелската новинарска агенция ТПС.
Пчелите са основни опрашители на много растения, включително на голямо разнообразие от култури, както и на около една трета от цялата храна, консумирана от хората. Въпреки това популацията им намалява поради пестициди, загуба на местообитания, замърсяване и изменение на климата, наред с други фактори.
„Балансираното хранене е от основно значение за пчелните колонии, като оказва влияние не само върху индивидуалното здраве, но и върху цялостната ефективност и оцеляване на кошера“, казва професор Шарони Шафир от Еврейския университет, който ръководи екип от изследователи, чиито резултати бяха публикувани наскоро в изданието „Анимъл Бихейвиър“.
„Нашето изследване подчертава значението на поддържането на балансирано съотношение на омега-6:3 в диетата на пчелите, за да се гарантира, че те могат да изпълняват ефективно ключовите си роли в колонията“, казва той.
Пчелите разчитат до голяма степен на балансирана диета, за да поддържат здравето и ефективността си. Проучването на Еврейския университет разкрива, че небалансираната диета, по-конкретно такава с високо съотношение на омега-6 към омега-3 (5:1), значително възпрепятства способността на пчелите да подхранват ларвите. Небалансираната диета забавя началото на храненето, намалява честотата на храненето и нарушава грижите за ларвите.
Тези открития са особено тревожни в култивираните ландшафти, където хранително балансираните източници на цветен прашец често са оскъдни, твърдят изследователите.
За да изследва тези ефекти, екипът провежда експеримент, при който еднодневни възрастни пчели работнички са хранени с балансирана или небалансирана храна в продължение на седем дни.
След това пчелите са маркирани с баркодове, пуснати са в кошер в обща градина и са снимани непрекъснато в продължение на шест дни. Резултатите са поразителни: пчелите, хранени с небалансирана храна, демонстрираха забавено поведение на хранене и понижена ефективност при разграничаването на ларви на различна възраст, особено на тридневни и четиридневни ларви.
Изследователите подчертават, че последиците от това изследване се простират отвъд индивидуалното здраве на пчелите. В ландшафтите, в които преобладава култивирането, наличието на балансиран прашец често е ограничено, което води до по-високо съотношение на омега-6:3 в храната на пчелите.
Този хранителен дисбаланс може да застраши пчелните популации, като се отрази на познавателните им способности и на цялостната устойчивост на пчелните семейства.
Шафир подчерта необходимостта от усилия за опазване на околната среда, за да се гарантира, че за тези важни опрашители са налични разнообразни и подходящи от хранителна гледна точка източници на прашец.
„Това проучване открива нови възможности за по-нататъшни изследвания, които да свържат поведението, свързано с физическата форма, с балансираното хранене при медоносните пчели“, казва Шафир.
„То също така подчертава необходимостта от повишена осведоменост и мерки за поддържане на хранителните нужди на пчелите, които са от съществено значение за поддържане на техните популации и жизненоважните услуги по опрашване, които те предоставят“, допълва той.

Хага

АНП: Два нидерландски хеликоптера са отново в Белгия за гасене на пожара в резервата “Хай Фенс“

Два нидерландски пожарогасителни хеликоптера отново помагат днес за гасенето на големия горски пожар в Белгия, съобщават Сухопътните войски в социалната...

Киев

Зеленски заяви, че най-малко трима души са загинали, а повече от 20 са ранени при руски удари срещу Украйна

Най-малко трима души са загинали и повече от 20 са ранени при руски въздушни удари срещу Украйна от тази сутрин...

Йерусалим

Висш командир на „Хизбула“ е бил убит в Южен Ливан, съобщиха израелските военни

Израелските военни заявиха, че са убили висш командир на ливанската шиитска групировка „Хизбула“ при целенасочен удар, докато ливанското Министерство на...

Будапеща

Най-малко 12 души загинаха и още 47 са ранени при катастрофа с полски автобус в Унгария

Най-малко 12 души загинаха и още 47 са ранени, след като автобус с полска регистрация се преобърна в Унгария, на...

Мадрид

Две възрастни жени загинаха при наводнение и свлачище в Испания

Наводнение и свлачище, предизвикани от проливни дъждове, отнеха снощи живота на две възрастни жени в отдалечен планински район в северозападната...

Техеран

Иран заяви, че Катар забавя разследването за съдбата на иранските пилоти, съобщи агенция Тасним

Ирански военен представител заяви тази сутрин, че катарските власти трябва да допуснат екип от Иран, за да разследва съдбата на...