Сокът от черен бъз помага за контрол на телесното тегло, показва проучване


Сокът от черен бъз може да бъде мощно средство за контрол на телесното тегло и подобряване на метаболизма, сочи проучване на изследователи от Вашингтонския университет, цитирани от електронното издание "Юрикалърт".
Данните, публикувани в изданието Nutrients, показват, че консумацията на около 340 грама сок от черен бъз дневно в продължение на една седмица предизвиква положителни промени в чревния микробиом, нивото на кръвна захар и изгарянето на мазнини от организма.
Черният бъз обикновено се използва като лечебно растение и добавка за подобряване на функциите на имунната система. Другите му потенциални ползи за здравето обаче са слабо проучени, отбелязват специалистите.
"Черният бъз е недооценен плод, както от търговска, така и от хранителна гледна точка", казва Патрик Солверсън от изследователския екип от Вашингтонския университет. "Сега започваме да осъзнаваме неговото значение за човешкото здраве и резултатите са много вълнуващи".
Проучването анализира ефекта на черния бъз върху метаболизма при 18 възрастни с наднормено тегло. Участниците са консумирали или сок от черен бъз, или специално разработено плацебо с подобен цвят и вкус, като са спазвали стандартизиран хранителен режим.
При доброволците, получавали сок от черен бъз, е установено значително повишено количество на полезни чревни бактерии и намалено на вредни такива. Освен положителни промени в микробиотата, консумацията на бъз е довела до подобряване на метаболизма.
Според данните сокът от черен бъз е намалил нивата на глюкоза в кръвта на участниците средно с 24 на сто, което показва значително подобрена способност за преработка на захарите след консумация на въглехидрати.  Освен това е констатирано и с девет процента намаление на нивата на инсулин, твърдят учените.
Сокът от черен бъз също така може да подобри способността на организма да изгаря мазнините. При участниците, приемали тази напитка, е установено разграждане на мастни киселини след хранене с високо съдържание на въглехидрати и по време на тренировка.
Изследователите обясняват тези положителни ефекти с високата концентрация на антоцианини в черния бъз - биоактивни съединения на растителна основа, които имат различни ползи за здравето, включително противовъзпалително, антидиабетно и антимикробно действие.
"Храната е лекарство и науката наваксва с тази народна мъдрост", казва Солверсън. "Това проучване допринася за нарастващия брой доказателства, че черният бъз, който се използва като народно средство от векове, има многобройни ползи за метаболитното и пребиотичното здраве".
Други горски плодове също съдържат антоцианини, но обикновено в по-ниски концентрации. Човек би трябвало да консумира четири чаши къпини на ден, за да постигне същата доза антоцианини, която се съдържа в около 170 грама сок от черен бъз, отбелязва изследователят Патрик Солверсън.

София

Нов български университет представя тритомното издание „Писателите и Народният съд" с автор проф. Пламен Дойнов

На 17 юни 2026 г. (сряда) от 18.00 ч. в Книжен център „Гринуич“ ще се състои представянето на тритомното издание...

София

Проблемите на регионалната журналистика не трябва да са само дискусия, трябва да са последвани от конкретни решения, каза Пролет Велкова

Проблемите на регионалната журналистика не трябва да останат само тема на дискусия, а да бъдат последвани от конкретни действия и...

София

Има възможност да се внесе повече свобода в нашата среда, каза Мария Черешева от Асоциацията на европейските журналисти – България

Има възможност да се внесе повече свобода в нашата среда, каза Мария Черешева, член на Управителния съвет и един от...

София

От 2016 г. СБЖ има изработени предложения за законодателни инициативи за защита на правата на журналистите, каза Снежана Тодорова от СБЖ

Много са проблемите. Не за първи път правим дискусии по тема „Регионални медии“. Още от 2016 г. имаме изработени предложения...

Бейрут

ЮНЕСКО предприема спешни мерки за защита на археологически паметници в Ливан след израелските удари

ЮНЕСКО предприема спешни мерки за защита на едни от най-ценните археологически забележителности в Ливан след израелските въздушни удари, съобщиха „Ю...

Варна

В регионалните медии работят изключително качествени хора с любов към професията, каза директорът на Радио Варна Наталия Чешмеджиева

В регионалните медии работят изключително качествени хора за много малко пари, от любов към професията. Това мнение изрази директорът на...