Употребата на марихуана е свързана с ранни признаци на сърдечно увреждане, установи проучване


Редовната употреба на марихуана – чрез пушене или консумация на храни, уврежда кръвоносните съдове при здрави хора, подобно на ефекта от тютюнопушенето. Това сочи ново проучване, цитирано от UPI.
Изследователи от Университета на Калифорния в Сан Франциско (UCSF) са анализирали кръвоносните съдове на 55 души на възраст между 18 и 50 години. Част от участниците употребявали марихуана поне три пъти седмично в продължение на една година – под формата на пушене или храни с THC (тетрахидроканабинол), веществото, предизвикващо еуфория. Останалите не са използвали канабис изобщо, съобщава Си Ен Ен.
Нито един от участниците не е пушил тютюн или електронни цигари, нито е бил сериозно изложен на пасивно пушене.
„Установихме, че съдовата функция е понижена с 42 процента при пушачите на марихуана и с 56 на сто при потребителите на THC-съдържащи храни в сравнение с непотребяващите“, казва д-р Лейла Мохамади, водещ автор на изследването и асистент-изследовател по кардиология в UCSF.
Изследователите използвали ултразвук, за да измерят способността на артериите в ръцете да се разширяват след временно прекъсване на кръвообращението със стегнат маншет. Намалената способност за разширение е ранен индикатор за увреждане на съдовете и повишен риск от инфаркт, инсулт и други сърдечно-съдови заболявания, уточняват учените.
„Гледаме към бъдещето и виждаме ранни промени, които могат да обяснят защо употребата на марихуана е свързана с по-късни сърдечни проблеми“, коментира проф. Матю Спрингър, научен ръководител на изследването. „Както пушенето, така и THC изглежда допринасят за тези промени по различни механизми“, допълва той.
Изненадващо, дори и участниците, които не пушели, но редовно консумирали храни с THC, показали значително понижена съдова функция. Това поставя под въпрос възприеманите за безопасни алтернативни форми на употреба на канабис.
„Възможно ли е чайове, тинктури и хранителни продукти с канабис да не са толкова безвредни, колкото сме смятали?“, пита д-р Андрю Фрийман, кардиолог от National Jewish Health в Денвър. Той подчертава необходимостта от по-мащабни изследвания за потвърждаване на тези резултати.
Проучването също така установява дозозависим ефект – колкото по-често участниците употребявали марихуана, толкова по-силно била засегната съдовата им функция. Важно е обаче да се отбележи, че не били открити запушени артерии или натрупване на плака, казват изследователите.
„Артериите просто не се разширяват, когато е нужно да пропуснат повече кръв, което е признак за нездравословно състояние на съдовата стена и предвестник на бъдещи сърдечно-съдови заболявания“, обяснява проф. Спрингър.
В лабораторни условия изследователите установили, че кръвта от пушачи на марихуана намалява с 27 на сто отделянето на азотен оксид – вещество, което подпомага отпускането и разширяването на съдовете. За сравнение, подобно изследване с кръв от тютюнопушачи показало 39 процента спад.
Интересното е, че кръвта от потребители на хранителни продукти с THC не предизвикала същия ефект, казват изследователите.
Тези данни подсказват, че както THC, така и димът от пушене могат да увреждат сърдечно-съдовата система.
„Не си правите услуга, ако замените тютюна с марихуана, защото пушенето на канабис носи двойна вреда – и от дима, и от THC“, предупреждава Спрингър.
Поради потенциалната вреда, Американската сърдечна асоциация препоръчва избягване на пушене или вейпинг на всякакви вещества, включително канабис. В насоките си от 2020 г. организацияа„та отбелязва, че употребата на THC може да доведе до нарушения в сърдечния ритъм, като предсърдно мъждене, още в рамките на час след употреба.
Необходими са още изследвания, за да се установи дали бездимният прием на канабис може да бъде сравнително по-безопасна алтернатива, обобщават изследователите, цитирани от UPI.

София

20-ият „Световен театър в София“ започна с „Буря“ на бързи обороти

Впечатляващо начало и силна визуална образност. Отличен светлинен дизайн. Висока актьорска енергия. Чувство за игра и театрална свобода. Смел и...

Ню Йорк

Учени от САЩ използват движенията на човешката ръка за обучение на роботи

Учени от Масачузетския технологичен институт (MIT) разработиха устройство с изкуствен интелект, което може да превръща движенията на човешката ръка в...

Лос Анджелис

Ник Райнър иска да получи средства от семейния доверителен фонд за своята съдебна защита

Ник Райнър, син на режисьора Роб Райнър, е поискал да получи средства от семейния доверителен фонд, създаден от родителите му,...

Тюпълоу

Млади изпълнители почетоха Елвис Пресли на фестивал в родния му град

Деца и тийнейджъри взеха участие в конкурс за млади изпълнители, посветен на Елвис Пресли, в рамките на ежегоден фестивал в...

София

Книгата „Бурни години“ на Кирил Христов е излязла преди 110 г., но съдържа изключително актуални елементи, каза издателят Дамян Яков

Книгата „Бурни години“ на Кирил Христов е излязла преди 110 г., но съдържа изключително актуални елементи, каза издателят Дамян Яков...

София

Над 150 ученици заминават за космическия лагер по модел на НАСА в Турция с рекорден брой стипендии

Исторически успех за българското STEM образование отбелязва тазгодишната кампания за международния космически център Space Camp в Измир, Турция. Общо 150...