Изследователи проучват дали студените напитки могат да предотвратят топлинен удар при по-възрастни хора


Изследователи правят проучване във Великобритания дали студените напитки могат да предотвратят болести, свързани с жегите, като топлинен удар при по-възрастни хора, предаде ДПА.
Целта на експертите от университета в Брайтън е да анализират дали "много простата стратегия" да се пие нещо студено - например частично замразена вода - може да компенсира въздействието на горещината върху червата.
Топлинният удар настъпва, когато температурата на тялото се повиши опасно, докато в резултат на жегата човек се изтощава, тъй като губи много вода и сол чрез изпотяване. И двете състояния могат да намалят притока на кръв към червата, тъй като тялото дава приоритет на охлаждането на кожата. Това позволява на течностите и газовете да преминават по-лесно през лигавицата на червата, което означава, че бактериите и токсините могат да навлязат в кръвта, отбелязва ДПА.
Според изследователите този ефект е "силно изразен" при по-възрастните, малките деца и хората с определени здравословни проблеми.
Проучването включва групи от хора на възраст между 18 и 30 години и над 65 години, на които е планирано да се дава да пият ледена вода. Изследването се осъществява в университетска лаборатория.
При първото посещение доброволците ходят на бягаща пътека в камера с температура от 40 градуса Целзий в продължение на две до три серии от по 10 минути. Експертите събират издишаните газове от белите дробове, отбелязва ДПА.
Следващият етап ще включва 115 минути на бягаща пътека, с пет 15-минутни серии ходене между 10-минутни сесии за почивка.
Участниците ще получат подсладена напитка и ще им бъдат взети кръвни проби, за да могат изследователите да анализират маркерите, които показват въздействието на топлината върху червата.
Втората част на изследването ще включва хора, на които ще се дава ледена напитка преди петте разходки, отбелязва ДПА.
"Знаем, че топлината може да увеличи пропускливостта на червата и че този ефект е по-изразен при по-възрастните хора", каза д-р Нийл Максуел, ръководил на лабораторията, в която се провеждат тестовете. "Но все още не знаем как най-добре да компенсираме този риск”.
Според него целта на изследването е да се провери дали консумацията на нещо студено може действително да помогне за предотвратяване на някои от вредните ефекти на топлинния стрес.
Учените се надяват, че резултатите от проучването, което ще се проведе от април до юни, могат да предложат евтин и достъпен начин за защита на уязвимите хора от екстремни горещини, отбелязва ДПА.
Симптомите на топлинния удар включват зачервяване на кожата, главоболие, замаяност, безпокойство и телесна температура над 40 градуса.
Хората с топлинно изтощение могат да се чувстват уморени, замаяни, да имат главоболие, да се потят доста.
"Топлинните заболявания са все по-тревожни. Надяваме се, че нашите открития могат да доведат до практически решения за предотвратяване на здравословните проблеми, свързани с жегата, особено при най-уязвимите”, каза ръководителят на изследването Грегър Айхорн. "Целта е не само да разберем как да се справяме с излагането на топлина, но и да разработим стратегии, които да се използват в ежедневни ситуации, за да се гарантира, че хората ще останат в безопасност и ще бъдат здрави", допълни той, цитиран от ДПА.

София

Ако регионалните новини останат без бъдеще, то самата журналистика губи своята релевантност, каза д-р Габриела Наплатанова

Ако регионалните новини останат без бъдеще, то самата журналистика губи своята релевантност. Това каза председателят на Съвета за електронни медии...

Лос Анджелис

Глен Клоуз и Ридли Скот ще получат почетни награди „Оскар“

Актрисата Глен Клоуз, режисьорът Ридли Скот и аниматорът Флойд Норман ще получат почетни награди „Оскар“, съобщи АП. Решението беше обявено...

Варна

Регионалният исторически музей във Варна празнува своята 120-а годишнина с ден на отворени врати

Регионалният исторически музей във Варна празнува своята 120-годишнина на 11 юни, съобщават от институцията. По този повод днес до 16:30...

Хисаря

Празници "Хисаря 2026" обещават десет дни музика, култура, спорт и незабравими срещи

Празници „Хисаря 2026“ обещават десет дни музика, култура, спорт и незабравими срещи, съобщиха от общинския пресцентър. От 12 до 21...

Пловдив

Културният туризъм е една от големите възможности за България, казва министърът на туризма в приветствие към форума „Културни маршрути – България 2026“

„Културният туризъм е една от големите възможности за България. Той удължава сезона, насочва интереса към вътрешността на страната, подкрепя местните...

Самоков

Като важни за местните общности определиха регионалните медии журналистите Кристина Ангелова и Ели Павлова от Самоков

Около тезата, че регионалните медии имат ключова роля за развитието на местните общности, се обединиха журналистите Кристина Ангелова и Ели...